Bepol buigt voor de eis van vijf procent loonsverhoging. Foto: Reyer Boxem
Bepol buigt voor de eis van vijf procent loonsverhoging. Foto: Reyer Boxem

Fantastische voorstelling De Nieuwe Man in Appingedam

APPINGEDAM - De muziektheatervoorsteling De Nieuwe Man aan de Langerijp in Appingedam is in één woord: fantastisch. De première op vrijdag bracht het publiek in ieder geval in vervoering.

Het is ontzettend knap hoe schrijfster Nynke Klompmaker en regisseur Harm-Ydo Hilberdink het met al zijn zwijgzame karakters nou niet bepaald voor toneel geschikte boek van Thomas Rosenboom (vrijdag ook aanwezig) tot leven hebben gewekt. En dat met een vaart die de avondvullende voorstelling geen moment doet vervelen.

Via een leuk bedachte kappersscene worden de toeschouwers meteen het stuk ingezogen. Dat wordt verteld aan de hand van soepel in elkaar overgaande verhaallijnen. Tot drie keer toe ondersteund door een het decor in marcherende fanfare. Dat werkt de tweede keer al op de lachspieren en zo zitten er meer humoristische zaken in De Nieuwe Man verwerkt. De komische noot in de bewerkte roman die de geschiedenis van scheepswerf Apol aan het Damsterdiep in Wirdum als basis gebruikt, komt voor een belangrijk deel op het conto van drie grote scheepsbouwers in de regio, Bodewes, Pattje en Van Diepen. Hun schampere opmerkingen weten ze zelfs geloofwaardig te houden na hun steeds terugkerende houterige danspasjes. En ze gooien er af en toe een Groningse krachtterm uit. In het stuk komt regelmatig het Grunnegs voor, vooral als de prachtig geklede grote groep personeel wat meer op de voorgrond treedt.

Ook dan is hoofdrolspeler Roelof Pieters als werfbaas Bepol steeds het stralende middelpunt. Pieters is de echte drager van het stuk. Hij zet het directieve mannetje geweldig neer en weet hem zelfs sympathiek over te laten komen. Zijn toespraak in één zin is meesterlijk gevonden. De andere hoofdrol, Niesten, wordt uiterst stoer ingevuld door Ad-Just Bouwman. Hij slaagt er desondanks in de onderhuidse spanning te bewaren. Zijn ‘geheim’ blijft heel fijntjes in het ongewisse. De zwijgzame meesterknecht van de werf, die de dochter van Bepol trouwt – heel fragiel gespeeld door een prima zingende Gemma van den Berg – heeft na de pauze zijn fijnste moment. Als Niesten het refrein van het lied Achter de Diek nog één keer vaker had gezongen, was het publiek mee gaan zingen.

De voorstelling wordt prima ondersteund door voortreffelijke muziek, technische vondsten en fraaie details. Zo liggen er drie treinrails die de scenes van veraf tot bijna op de schoot van het publiek brengen. Op die manier wordt zelfs een grote scene van de tewaterlating van een schip geloofwaardig. Aardig bedacht is ook dat alle schepen, het hoogholtje, de huizen en het materiaal wel hun eigen vorm hebben, maar ook letterlijk zo zijn geschreven.

De nauwkeurige uitwerking van details geven De Nieuwe Man dat extra zetje. De prachtige omgeving van de Langerijp, met mooie vergezichten, wolkenpartijen, overvliegende zwaluwen, ganzen en fraaie boompartijen op de achtergrond heeft het al mee. Maar dat er ineens als uit het niets allemaal papieren bootjes op de werf liggen, het heeft iets magisch. Net als dat paraplu’s veranderen in monsters. De treffende belichting en het uitstekende geluid maken het geheel af.

Komt dat zien, zoals dat zo mooi heet. De organiserende Stichting Kronkels door Fivelingo heeft de inmiddels bijna niet meer weg te denken openluchttheater traditie van Appingedam duidelijk opnieuw verrijkt. De voorstelling is nog te zien tot en met 16 juni. Vanwege de overweldigende belangstelling is op zondag 10 juni een extra voorstelling toegevoegd.

Meer informatie is te vinden op: http://www.denieuweman.com/.

Bram Noordhuis

 

 

 

 

Artikel geplaatst door Bram Noordhuis op 4-06-12 15:39.


Reacties

reactie(s)

Actueel nieuws

Blijf overal op de hoogte Volg Eemsbode via:
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Nieuwswoorden